Mówi się, że sport to zdrowie. Jest w tym dużo prawdy, aczkolwiek mało kto wspomina, że niewłaściwie wykonywane ćwiczenia mogą nawet spowodować kontuzję. Jest to jeden z powodów, dla których wiele osób rezygnuje z siłowni. Drugim, rzecz jasna, jest po prostu lenistwo. W obu przypadkach są to tylko wymówki, a te spalają zero kalorii i na pewno nie przyczynią się do osiągnięcia sukcesów. Warto więc się zmotywować, pójść na pierwsze bezpłatne zajęcia i przekonać się, ile przynosi to satysfakcji.

Co zabrać ze sobą na siłownię?

Nie da się ukryć, że w jeansach czy koszuli raczej nie będzie nam się zbyt komfortowo ćwiczyć. Trzeba się zatem zaopatrzyć w rzeczy, które przede wszystkim będą dla nas samych wygodne. Nie trzeba od razu inwestować w drogą odzież czy obuwie sportowe, choć będzie to po części motywacja, aby nie opuszczać treningów. Wyposażenie sportowe można podzielić na to „obowiązkowe” i „dodatkowe”:

– Obowiązkowe – to takie, bez którego ćwiczenia będą zwyczajnie nieefektywne, mogą zagrażać zdrowiu, a do tego nie będą sprawiać przyjemności. Jest to przede wszystkim strój. Warto zaopatrzyć się w wygodne obuwie, najlepiej na stabilnej, niezbyt grubej podeszwie, przewiewne i dopasowane pod względem rozmiaru. Profesjonaliści dzielą obuwie w zależności od form treningu (np. do biegania amortyzujące, a do podnoszenia ciężarów maksymalnie stabilne), jednak dla początkującego wystarczą uniwersalne buty sportowe. Warto zainwestować w krótkie spodenki lub legginsy sportowe, koszulkę odprowadzającą pot, gumkę do włosów (jeśli ma się długie), a w przypadku Pań także stanik sportowy. Poza tym niezbędny będzie ręcznik, butelka z wodą, a także kluczyk z kłódką (w zależności od tego, jakimi szafkami dysponuje siłownia).

– Dodatkowe – to wyposażenie, które ma jedynie umilić ćwiczenia i sprawić, że będzie się je zwyczajnie przyjemniej wykonywać. Są to raczej akcesoria dla osób, które mają już za sobą pierwsze treningi i wiedzą, jak wygląda siłownia. Do dodatkowego sprzętu można zaliczyć m.in. telefon z muzyką, słuchawki, treningowe rękawice na siłownię, a także zestaw pod prysznic — żeby po zakończonych ćwiczeniach móc się umyć jeszcze na siłowni (wedle uznania). Niektórzy zabierają też ze sobą swoje własne akcesoria treningowe. Siłownia co prawda w większości przypadków dysponuje sprzętem do różnych ćwiczeń, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zabierać własne przyrządy. Osoby trenujące aerobik mogą zaopatrzyć się na przykład w gumy do ćwiczeń HMS i nie martwić się brakiem wolnego sprzętu na salach fitness.

Od czego zacząć na siłowni?

rękawiczki na siłownię hms

Kiedy sprzęt jest już kupiony, pora udać się na siłownię. Większość firm oferuje bezpłatne zajęcia adaptacyjne. Warto z nich skorzystać, aby ocenić, czy wybrana siłownia jest dla nas odpowiednia. To darmowe wejście warto wykorzystać, żeby zapoznać się z asortymentem, jakim dysponuje placówka. Odradza się na sam początek intensywne ćwiczenia, dlatego że organizm musi się stopniowo przygotować do wysiłku. Znacznie lepszym wyborem będzie spróbować wszystkiego — biegania na bieżni, podnoszenia ciężarów, rozciągania się czy obsługi innych maszyn. Tym sposobem można wyrobić sobie opinię na temat wyposażenia, jakie my sami posiadamy (np. rodzaj obuwia), a także możliwości naszego organizmu. W trakcie ćwiczeń nie bójmy się prosić o pomoc. Jeśli w danym momencie na sali nie ma trenera, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapytać się o coś innych ćwiczących. Wbrew pozorom siłownia jest małą społecznością, gdzie każdy sobie pomaga, jest dla siebie wyrozumiały i pomocny.

Jeśli spodobały Ci się zajęcia na siłowni, przygotuj sobie plan treningowy. Możesz to zrobić samemu lub z trenerem personalnym, lecz wówczas trzeba za to zapłacić. Ustal, w jakie dni będziesz chodzić na siłownię i jakie partie mięśni będziesz ćwiczył, żeby nie doznać kontuzji. W Internecie można znaleźć kilka przykładowych planów. Z czasem możesz dokupić bardziej adekwatne wyposażenie oraz zwiększać intensywność ćwiczeń. Powodzenia!